فرآیند قالب گیری تزریقی اکریلیک

- 2023-08-02-

1. حمل و نقل پلاستیک
PMMA دارای درجه خاصی از جذب آب است و میزان جذب آب آن به 0.3-0.4٪ می رسد، در حالی که رطوبت قالب گیری تزریقی باید زیر 0.1٪ باشد، معمولاً 0.04٪. وجود آب باعث ایجاد حباب، خطوط گاز و کاهش شفافیت در مذاب می شود. بنابراین باید خشک شود. دمای خشک شدن 80-90 درجه سانتی گراد و زمان خشک شدن بیش از 3 ساعت است. در برخی موارد می توان از مواد 100% بازیافتی استفاده کرد. مقدار واقعی بستگی به الزامات کیفیت دارد، معمولاً بیش از 30٪. مواد بازیافتی باید از آلودگی جلوگیری کنند، در غیر این صورت بر شفافیت و خواص محصول نهایی تأثیر می گذارد.

2. انتخاب دستگاه قالب گیری تزریقی
PMMA هیچ الزام خاصی برای ماشین های قالب گیری تزریقی ندارد. به دلیل ویسکوزیته مذاب بالا، شیار پیچ عمیق‌تر و سوراخ نازل با قطر بزرگ‌تر مورد نیاز است. اگر لازم است استحکام محصول زیاد باشد، برای پلاستیک سازی در دمای پایین باید از پیچ با نسبت ابعاد زیاد استفاده کرد. علاوه بر این، PMMA باید در قیف خشک نگهداری شود.
 
3. طراحی قالب و دروازه
دمای قالب می تواند 60-80 درجه سانتیگراد باشد. قطر اسپرو باید با مخروط داخلی مطابقت داشته باشد. بهترین زاویه 5 تا 7 درجه است. اگر می خواهید محصولاتی با قطر 4 میلی متر یا بیشتر تزریق کنید، زاویه باید 7 درجه و قطر اسپرو 8 تا 7 درجه باشد. 10 میلی متر، طول کلی دروازه نباید از 50 میلی متر تجاوز کند. برای محصولات با ضخامت دیواره کمتر از 4 میلی متر، قطر کانال جریان باید 6-8 میلی متر باشد

برای محصولات با ضخامت دیواره بیشتر از 4 میلی متر، قطر رانر باید 8-12 میلی متر باشد. عمق دروازه های ورق مورب، بادبزن شکل و عمودی باید 0.7 تا 0.9 تن باشد (t ضخامت دیواره محصول است) و قطر دروازه سوزنی باید 0.8 تا 2 میلی متر باشد. ویسکوزیته کم باید اندازه کوچکتر را انتخاب کنید.

سوراخ های دریچه مشترک در عمق 0.05 میلی متر، عرض 6 میلی متر، و شیب قالب گیری بین 30'-1 درجه و قسمت حفره بین 35'-1 درجه 30 درجه است.

4. دمای ذوب
می توان آن را با روش تزریق هوا اندازه گیری کرد: بسته به اطلاعات ارائه شده توسط تامین کننده، از 210 درجه سانتی گراد تا 270 درجه سانتی گراد متغیر است.

صندلی عقب را بیرون بکشید، نازل دستگاه قالب گیری تزریق را از بوش کانال اصلی خارج کنید و سپس به صورت دستی قالب گیری تزریق پلاستیک سازی را انجام دهید، که قالب گیری تزریق توخالی است.

5. دمای تزریق
می توان از تزریق سریع استفاده کرد، اما برای جلوگیری از استرس داخلی بالا، توصیه می شود از تزریق چند مرحله ای مانند آهسته-سریع- آهسته و غیره استفاده کنید. هنگام تزریق قطعات ضخیم از سرعت پایین استفاده کنید.

6. زمان اقامت
اگر دما 260 درجه سانتیگراد باشد، زمان اقامت نباید بیش از 10 دقیقه باشد. اگر دما 270 درجه سانتیگراد باشد، زمان اقامت نباید بیش از 8 دقیقه باشد